Blogitrendit 2016

IMG_3224

Kurkistetaanko kristallipalloon? Itseäni sosiaalisen median ja bloggaamisen trendit ovat viime vuosina alkaneet kiinnostaa kovasti. Yksi syy miksi bloggaan on se, että haluan olla mukana seuraamassa, mihin verkkoon siirtyvä media on matkalla, ja helpoiten se käy, kun on itse mukana julkaisemassa. Tässä käyn läpi omaan trendinenääni kantautuneita aistimuksia, eikä lista missään nimessä ole kattava. Bloggauksen lopussa kerron pieniä blogiuutisia ja toivon, että jätätte kommenttiosastoon oman näkemyksenne siitä, mihin ollaan menossa (ja mihin pitäisi olla menossa).

Bloggaajan työmäärä kasvaa. Blogipostaukselta vaaditaan yhä enemmän ja laadukkaampaa sisältöä. Päivittäin julkaisevat blogit käyvät harvinaisemmiksi, koska useimmat bloggaavat harrastuksenaan tai sivutyönään. Päivitysväli harvenee myös sen vuoksi, että bloggaajan aika jakautuu useisiin sosiaalisen median kanaviin. Bloggaajalla on yhä enemmän sellaisia seuraajia, jotka seuraavat häntä some-kanavissa kuten Instragramissa ja Snapchatissa mutta eivät varsinaisesti lue blogia tai lukevat sitä vain harvoin.

Liikkuva kuva tulee – mutta miten? Youtube-huuman saapumista perinteiseen bloggaamiseen on uumoiltu jo pari vuotta, mutta vain harva bloggaaja on ryhtynyt säännöllisesti tuottamaan videosisältöä blogeihinsa. Sen sijaan videopätkiä ladataan ahkerasti mm. Snapchatin puolelle – ja epäilemättä kohta yksi jos toinen bloggaaja tekee suoraa lähetystä Periscopeen.

Alunperin touhun kai ajateltiin menevän niin, että bloggaajat tekevät Youtubeen sisältöä, joka on kuin tv-ohjelma minikoossa. Mutta nuorten tubettajien tyylilaji onkin aivan toinen ja etenkin vanhemman käyttäjän on toistaiseksi vaikea innostua siitä. Itseäni kiinnostaa, miten päälle kolmekymppiset ottavat kanavan haltuunsa. Rupeammeko tuottamaan samanlaista sisältöä kuin nuoriso vai luommeko jotain muuta, jonka arvelemme kiinnostavan enemmän ikätovereitamme?

Blogit eivät enää näytä blogeilta. Perinteinen blogi on pitkä rullattava sivu, jossa on jonossa 3-5 viimeisintä postausta, tuorein ylimpänä. Blogit alkavat muistuttaa yhä enemmän muita verkkosivuja. Etusivun tärkein tehtävä on näyttää yhdellä silmäyksellä, mitä kaikkea mielenkiintoista sisältöä blogissa on tarjolla. Vakituiset lukijat saapuvat blogiin jonkin toisen jakelukanavan kautta suoraan tuoreimpaan blogipostaukseen. Yhä useampi bloggaaja siirtyy Bloggerista omalle WordPress-alustalle.

Paikallisuus. Samalla kun suosituimmat blogit tavoittavat maailmanlaajuisen yleisön, avautuu pienemmille blogeille uusi ikkuna. Paikallisuus voi olla valttikortti jopa Suomen kokoisessa maassa. Paikallisblogi keskittyy kertomaan oman maakuntansa, kotikaupunkinsa tai pk-seudun tapauksessa jopa kaupunginosan palveluista, tapahtumista ja parhaista löydöistä. Lukijakunta on suhteellisen pieni mutta erittäin kiinnostunut blogin sisällöstä. Trendi näkyy jo bloggaajien maakunnallisena järjestäytymisenä tai vaikkapa Keskisuomalaisen tuoreessa Stoori-portaalissa.

Raja blogin ja blogiportaalin välillä hämärtyy. Ainakin tässä 30+ lifestyleympyrässä, jota aktiivisesti seuraan, on noin vuoden sisällä aloittanut useampi kahden henkilön blogi: ainakin Noora & Noora, Stellar ja Coterie. Kaksi bloggaajaa pystyy tuottamaan laadukasta sisältöä riittävän tiheällä julkaisutahdilla, kun bloggaamista tehdään edelleen päivätyön ohessa. Kaverista on suuri apu käytännön asioissa kuten kuvatessa – puhumattakaan lisäulottuvuudesta, joka blogiin tulee kun siinä näkyy kahden tai useamman henkilön vuorovaikutus ja erilaiset mieltymykset. Tästä on vain lyhyt matka henkilövetoisiin makasiinisivustoihin, joita myös ilmaantui viime vuoden aikana useampi – oletteko tutustuneet esimerkiksi  Fashion & Beauty Forumiin tai Maijan Maailmaan?

IMG_3259

Itse jatkan tässä blogissa omin voimin, mutta olen vahvasti sitä mieltä, ettei bloggaajan ole hyvä olla yksin. Siispä olenkin iloinen saadessani kertoa yhteistyöstäni Asennemedian kanssa. Tuo kohta 1-vuotissynttäreitään viettävä itsenäisten blogien yhteisö on ollut kuin raikas tuulahdus kotimaisessa blogikattauksessa, ja olen mielenkiinnolla seurannut sen kasvua ja monien suosikkiblogieni siirtymistä sen riveihin. Mahtavaa, että saan nyt liittyä joukkoon! Avaimet blogin ulkonäön, päivitystahdin sekä tietysti sisällön suhteen säilyvät kuitenkin omissa hyppysissäni, mikä sopii minulle paremmin kuin hyvin.

Onko teillä havaintoja tai veikkauksia seuraavista bloggaamisen trendeistä, ja ovatko blogit kehittyneet teille mieleiseen suuntaan? Huomaako trendin oikeastaan vasta siitä, että joku ui aina vastavirtaan?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

  • Todella mielenkiintoinen postaus! Juuri eilen keskustelimme ihan samasta aiheesta Ullan kanssa – olisitpa ollut mukana 🙂

    Ihanaa viikonloppua !

    Betina

  • Mielenkiintoinen postaus. Varmaan blogimaailman kahtiajako tulee entistä selvemmäksi, tosissaan sitä tekevät ja sitten sitä harrastelevat. Useampi bloggaaja menee omilleen, esim. mediatalot eivät pysty tarjoamaan bloggarille parempia sopimuksia kuin mitä itsenäisenä saa aikaan. Veikkaan myös jossain vaiheessa paluuta yksinkertaisempaan some-kulttuuriin. Fb, Instagram, Pinterest, Twitter jne… Johan oma elämä tuonne hukkuu.

    Mietin ulkoasu-uudistuksen yhteydessä WordPressiin muuttoa, mutta laiskuus voitti. Toisaalta, Sandra Hagelstamkin on edelleen blogspot.com, että ei tässä hätää niin kauan kuin hän on siellä, hih!

    • Samaa mieltä kahtiajaosta. Samalla käy koko ajan vaikeammaksi pölähtää täysin tyhjästä blogimaailmaan niin, että pääsee tuonne tosissaan tekevien joukkoon. Hyvä pitää mielessä, etteivät kaikki sinne haluakaan.

      Itsekin toivoisin some-maailman yksinkertaistumista mutta en valitettavasti usko siihen. Aika ei kuitenkaan riitä kaikkiin, se on fakta. Ehkä käy niin, että eri kohderyhmät jakautuvat selvemmin eri kanaviin, esim. tällä hetkellä Instagram ”keski-ikäistyy” ja nuoret siirtyvät Snapchatiin ja muualle.

      Blogspot on edelleen erinomainen palvelu ja blogipohjan voi tuunata haluamanlaisekseen pienellä vaivalla, kuten sinäkin olet tehnyt. Sen suuri etu on myös kommentointiprofiilin helppous, aika monella on Google-tili nykyään. Mukavaa tammikuuta Marjukka!

  • Mielenkiintoista pohdiskelua. Uskon myös, että bloggaajat satsaavat entistä enemmän mm. Instagramiin koska se kasvaa some-kanavana nopeiten tällä hetkellä. Ne bloggaajat, jotka rakastavat kirjoittamista, jatkavat blogin kirjoittamista kuitenkin. Toivon, että blogiportaalien tuoma turva mm. apua blogien ulkomuotoon & yritysyhteistöihin liittyen, leviäisi laajemmalle. Jos vain apu olisi saatavilla helpommin, useammat hyödyntäisivät sitä. Tuo WordPressiin siityminen on monelle varmasti haave, mutta toteutus koodauksineen liian monimutkainen ja siksi jää tekemättä. Bloggajan työkalupakki-saitti olisi enemmän kuin tervetullut. Bloggaajat saisivat myös tehdä entistä enemmän yhteistyötä. Luin vähän aikaa jutun, jossa kerrottiin miten bloggaajat auttavat toisiaan esim. ottamalla toisistaan kuvia. Tällaista lisää! Uskon myös, että genret sekottuvat. Kohta seurataan ihmistä kokonaisuutena, ei niinkään esim. sisutus- tai tyyliblogeja. Ne bloggaajat, jotka pystyvät tarjoamaan monipuolista sisältöä, saavat laajan lukijakunnan.

    xxx
    E
    http://helsinkidragonfly.blogspot.fi/

    • Yhteistyökuvioiden määrä on kasvamaan päin, mutta toisaalta ne tuntuvat kasautuvan aika pienelle joukolle bloggaajia. Täysin omillaan bloggaavan täytyy olla itse aktiivinen yritysten sekä media- ja viestintätoimistojen suuntaan, jotta kiinnostavia yhteistöitä löytyisi.

      WordPressiin siirtyminen on käymässä koko ajan helpommaksi, mutta pienen summan rahaa se vaatii. Esim. oma webhostini Louhi tarjoaa ohjelmiston, joka asentaa WordPressin puolestasi – sopiva blogipohja kannattaa puolestaan ostaa netistä (hinta 20-50 euroa) ja sen asentaa muutamalla klikkauksella. Mutta tietysti hankalia kuvioita nekin, jos ei yhtään tiedä, mistä lähtee.

    • Tosiaan, yhteistyöt ovat aika pitkälti rajoittuneet tähän asti tyyli-, sisustus- ja hyvinvointiblogeihin. Varmasti trendi hiipii vähitellen muuhunkin blogigenreen!

  • Kiitokset mielenkiintoisesta postauksesta! Olenkin miettinyt tuota blogin pitämistä sidottuna johonkin tiettyyn paikkaan tai alueeseen, koska itsekin sellaista blogia pyöritän 🙂 Olen samaa mieltä, että se ei välttämättä kerää suurta yleisöä, mutta se lisää kyllä bloggaajan paikkatuntemusta ja tietämystä paljon. Ja sitä kautta voi sitten tehdä kirjaa, elokuvaa, videota tai mitä ikinä. Mikä taas voi mahdollisesti kerätä enemmän yleisöä, jos on tarpeeksi mielenkiintoista materiaalia. Periaatteessa myös erottuvalla kuvatyylillä, tekstillä ja kuvilla voi tehdä vaikka pienestä suomalaisesta pikkukylästä kertovan blogin, josta tulee maailmanlaajuinen hitti.

    • No sulla on hauska blogi ja varmasti löytää lukijakuntansa! Niin, tosiaan, miksei paikkakunnan kiinnostava meno voisi houkutella myös muualta tulevia lukijoita – parhaimmillaan blogi voisi nostaa Tuppukylän maailmankartalle 😀